>> <<
UPMS má už 6979 študentov 6979
Nová súťaž - doštuduj za odmenu - Výhercovia

Bonusová prednáška Martina Bruncka:Kolaboratívna ekonomika - nová ekonomická paradigma

Lektor: UPMS | Štvrtok, 4. 7. 2013

- Vo svete sa čoraz viac hovorí o nástupe novej ekonomickej paradigmy, tzv. kolaboratívnej ekonomike, alebo „sharing economy.“

  • Podľa mnohých zástancov tohto konceptu kolaboratívna ekonomika úplné nabúrava doteraz fungujúce hospodárske modely a to najmä v tom, kto a akým spôsobom vytvára a poskytuje tovary a služby
  • V tejto prednáške by som sa chcel zamerať na stručný úvod do témy, čo je to kolaboratívna ekonomika, v akom štádiu sa momentálne nachádza a akým spôsobom sa reálne môže uberať v najbližšej budúcnosti

- Čo je to teda ta kolaboratívna ekonomika?

  • Začnime najprv tým, ako funguje súčasná, štandardná ekonomika
  • V súčasnej ekonomike tovary a služby v drvivej väčšine vytvárajú a predávajú špecializované inštitúcie známe pod slovom firmy. To znamená, že základný ekonomicky vzťah je medzi:
    • A) Firmou na jednej strane
    • B) Spotrebiteľom na strane druhej
    • firma predáva tovar, alebo službu, ktorú si kupuje spotrebiteľ
    • Príklad 1 - tovar:
      • Ak chcete používať auto, tak si ho musíte kúpiť – v princípe ho musíte vlastniť. Nejaká firma, povedzme Škoda, ho vyvinie a vyrobí a následné vám ho predá buď priamo, alebo cez ďalšiu firmu, s ktorou ma špeciálny vzťah – svojho dealera. Vy tak získate auto, ktoré môžete používať, keď ho potrebujete.
      • Teoreticky je možné, aby ste auto nevlastnili a len si ho požičiavali. Pokiaľ ho už ale nevlastní niekto z vašej rodiny, alebo vašich veľmi dobrých známych, tak si ho musíte požičiavať od ďalšej firmy – autopozičovne. To ale robí malo ľudí, pretože náklady na chod tejto firmy (autopozičovne) sú poväčšine dosť vysoké, čo dosť výrazné zvyšuje cenu, za ktorú vám môžu auto požičať.
      • Príklad 2 - služba:
        • Ak potrebujete prespať v inom meste (a nemáte tam dobrých známych), tak si ako spotrebiteľ musíte kúpiť službu od firmy – hotela (resp. od  firmy, ktorá je majiteľom tohto hotela.) Touto službou je nocľah.

- Ako funguje kolaboratívna ekonomika?

  • V kolaboartívnej ekonomike nie je základný vzťah medzi firmou a spotrebiteľom, ale medzi:
    • A) Spotrebiteľom na jednej strane
    • B) Spotrebiteľom na strane druhej
    • Príklad 1 – tovar:
      • Ak chcete používať auto, tak v kolaboartívnej ekonomike si ho viete požičať vtedy, keď ho potrebujete, od niekoho (spotrebiteľa), kto ho už vlastní. Rozdiel oproti štandardnej ekonomike, kde by ste si ho požičiavali od autopozičovne, je v niekoľkých veciach:
        • Keďže si ho požičiavate priamo od spotrebiteľa, tak náklady na túto transakciu sú relatívne nízke, čo znamená, že si ho viete požičať za nižšie sumy
        • Daný tovar (auto) je využívaný podstatne efektívnejšie.
          • To znamená, že firmy ho predaju v oveľa menšom počte kusov. Podľa existujúcich analýz, každé zdieľané auto znižuje počet vlastnených áut o 9-13, čo zodpovedá strate príjmov pre výrobcov automobilov v sume minimálne 270.000 USD.
          • Zároveň to ale tiež znamená podstatne efektívnejšie využitie základných surovín a menej odpadu (tzn. pozitívny ekologický dopad.)
          • Ak existuje dobre fungujúci trh na báze kolaboratívnej ekonomiky pre daný produkt, tak je tiež menej podstatné produkt vlastniť – keďže môžete v ktoromkoľvek momente využiť presne taký produkt, aký v danom momente potrebujete (napr. veľkosť a typ auta) a bez toho, aby ste museli vynaložiť dopredu značný objem zdrojov do prvotnej investície na získanie daného produktu

 - Príklady segmentov, v ktorých sa začína úspešne rozvíjať kolaboratívna ekonomika

  • Doprava – jedno kúpené auto, ktoré sa následné vo veľkom zdieľa (napr. Relay Ride, Carpooling.com, Lyft)
  • Oblečenie, doplnky a spotrebný tovar - Prenájom produktov a ich výmena namiesto kupovania – od učebníc, cez oblečenie, až po kabelky (napr. Chegg, Bookcrossing, Rend the Runway, 99dresses, atď.)
  • Ubytovanie – prenájom súkromných bytov domov/namiesto hotelov (napr. airbnb.com)
  • Prenájom kancelárskych priestorov – prenájom voľného alebo prebytočného priestoru (LiquidSpace, OpenDesk, Desksurging, etc.)
  • Personalistika – možnosť získať freelancerov, alebo dočasných zamestnancov (napr. oDesk, Elance)
  • Finančne služby – od pôžičiek medzi spotrebiteľmi, až po investovanie do projektov a firiem (napr. Prosper, LendingClub, alebo Kickstarter)

 - Čo umožnilo, aby sa rozvíjala kolaboratívna ekonomika, a ktoré trendy a drivery tlačia dopredu rozvoj kolaboratívnej ekonomiky?

  • technologické trendy/drivery
    • internet a mobilné platformy
      • internet je ideálny nastroj na vytvorenie trhu (trhoviska) pre daný tovar alebo službu - umožňuje zdieľanie informácií o tom, kto daný produkt potrebuje, a kto ho vlastni a dokáže ho ďalej poskytnúť
      • mobilné platformy, ako sú smart mobilné telefóny, alebo Ipady navyše umožňujú, aby ste mali prístup k danému trhu (trhovisku) kdekoľvek a kedykoľvek
  • sociálny internet (reputiation management)
    • Na to, aby takéto niečo fungovalo, je veľmi dôležité, aby poskytovateľ produktu/služby dôveroval danému spotrebiteľovi (že mu daný produkt nezničí, že mu zaplatí dohodnutú sumu, atď.) a naopak, aby spotrebiteľ dôveroval poskytovateľovi produktu (že mu ho poskytne v takej kvalite, akú sľúbil)
    • V  tomto type ekonomiky je teda reputácia a schopnosť overiť si ju absolútne kľúčová.
    • Tu zohráva kľúčovú rolu tzv. sociálny internet, ktorý sa veľmi posunul dopredu v nedávnej minulosti, vďaka rôznym sociálnym sieťam a reputačným nástrojom, ktorých vznik umožňujú.
    • V počiatkoch internetu platilo, že na internete ste mohli mať úplnú anonymitu – nikto o vás nič nevedel, ak ste to nechceli.

 Internet v 90. rokoch:

  • Dnes platí, že či sa Vám to páči alebo nie, na internete o vás vedia všetci všetko, čo môže byť v niektorých prípadoch problém, ale určite to výrazne uľahčuje fungovanie kolaboratívnej ekonomiky
  • bezpečné on-line platby
  • spoločenské trendy/drivery
    • tlak a snaha o udržateľnosť (najmä environmentálnu)
    • snaha o vytváranie komunít
    • rastúca hustota obyvateľstva je dôvod, prečo sa kolaboratívna ekonomika rozvíja najmä v mestách
    • generačný altruizmus je oveľa typickejší pre mileniálnu generáciu, ako pre predchádzajúce generácie
    • ekonomické trendy/drivery
      • monetizácia prebytočného alebo nevyužívaného majetku
      • záujem o zvyšovanie finančnej flexibility a nezávislosti
      • prístup vs. vlastníctvo
      • prísun rizikového kapitálu

 - Hlavné trendy a sily, ktoré naopak brzdia rozvoj kolaboratívnej ekonomiky?

  • Vytváranie regulačných bariér, o ktoré sa snažia firmy pôsobiace v tých ekonomických segmentoch, ktoré sú najviac ovplyvnené kolaboratívnou ekonomikou
    • Kolaboratívna ekonomika totiž vytvára nový dopyt (napr. ľudia, ktorí by necestovali do iných miest, lebo nemôžu, alebo nechcú bývať v hoteli teraz cestujú, lebo môžu bývať v bytoch alebo domoch iných ľudí), ale taktiež presúva existujúci dopyt (napr. ľudia, ktorí by bývali v hoteli teraz namiesto toho bývajú v bytoch alebo domoch iných ľudí)
    • Nedostatok štandardizovaných reputačných a dátových systémov – väčšina poskytovateľov trhovísk pre kolaboratívnu ekonomiku sa zatiaľ stále spolieha na vlastné reputačné systémy

 - Budúcnosť:

  • Kolaboratívna ekonomika bude mať dopad na väčšinu firiem, ale najmä na tie, ktorých produkty sú drahé, majú nízke využívanie, alebo sa ľahko požičiavajú (napr. ubytovanie, alebo automobily)
  • Masa ľudí (crowds) sa budú čoraz viac správať ako firmy – s nástupom rapid manuracturing technológii, ktoré umožňujú lacnú výrobu malého počtu výrobkov (malých sérií), ako je napr. 3D tlač, je možné, že masy ľudí začnú vyvíjať a predávať čoraz viac produktov sami, to znamená bez toho, aby boli súčasťou firiem
  • V konečnom dôsledku firmy budú nútené čoraz viac začať poskytovať takéto zdieľané služby, t.j. správať sa čoraz viac ako „spotrebitelia“, ktorí poskytujú tovary, alebo služby iným spotrebiteľom

Diskusia

Počet príspevkov v diskusii je 1. Zobraziť celú diskusiu.

Tomáš Janík

Ja mam iny navrh, co keby ste zacali zdielat vase poslanecke kresla? Ja vam cez socialnu siet dam vediet, kedy budem mat cas a rozdelime si terminy zasadnuti. Co vy na to?

22.07.2013 | 18:03:41