Vymeňte mu plienku a dajte obklad
Utorok, 12. 1. 2010
Tak sa zdá, že pán premiér potrebuje vymeniť plienku a studený obklad na čelo. Zjavne totiž pustil do gatí a ešte aj blúzni.
To, že nakoniec sľúbil zníženie spotrebnej dane z nafty, je chvályhodné, mohol a mal to urobiť už dávno. Nakoniec, keď bol v opozícii, navrhoval to päťkrát a ešte mesiac pred voľbami zverejňoval inzeráty, že hneď po voľbách to urobí. Neurobil, aj keď mal a mohol. Mal, pretože kvôli posilňovaniu koruny sme sa rýchlo vzďaľovali od povinnej minimálnej hranice spotrebnej dane (smernica EK) a mohol, lebo rýchly rast ekonomiky a daňových príjmov mu ponúkal priestor. Neurobil to, tak sme zníženie spotrebnej dane z nafty a benzínu s kolegom Štefancom v parlamente navrhli v júni 2008, koaličná väčšina to však odmietla.
Najlepším dôkazom toho, že Fico pred dopravcami pustil do gatí je fakt, že ešte v nedeľu 10.1. sa v STV dušoval, že spotrebná daň sa znížiť nedá a v pondelok 11.1.už oznamoval jej zníženie. Jediné nové, čo sa medzitým stalo boli silnejúce protesty dopravcov a kopa hnoja pred úradom vlády. Takže tú použitú Ficovu plienku môže slečna Silvia prihodiť rovno na tú kopu.
A teraz čo sa toho blúznenia týka. Na každú novinársku otázku ohľadom jeho ústupu odpovedal Fico v pondelok útokom bývalú vládu, ktorá podľa neho „šesťkrát zvýšila spotrebnú daň a dostala ju prakticky na najvyššiu úroveň v Európskej únii".
Lož, lož a ešte raz lož. Keď Fico v júli 2006 preberal vládu, boli sme v cene benzínu na 8. mieste a v cene nafty na 16. mieste v EÚ. Kam to dotiahol Fico? Podľa medzinárodného porovnania cien benzínu a nafty v 135 krajinách sveta sme v maloobchodnej cene benzínu na 24. mieste v EÚ (vyššiu cenu majú len v Holandsku, Portugalsku a na Malte) a naftu máme najdrahšiu v EÚ a druhú najdrahšiu na svete (po Izraeli). Človek, za ktorého vlády sme sa prepadli v cene benzínu na štvrtú priečku od konca a v cene nafty na posledné miesto v EÚ a druhé od konca na svete, má tú drzosť ešte aj z toho obviňovať bývalú vládu.
A čo sa týka zvyšovania spotrebnej dane za našej vlády. Neviem, či sme ju zvyšovali šesť krát, ale faktom je, že sme ju postupne zvyšovali, pretože podmienkou vstupu do EÚ bolo dosiahnutie minimálnej úrovne podľa smerníc EÚ. Mimochodom tak isto, ako u tabaku, akurát, že tam je dlhšie prechodné obdobie, takže túto daň musela zvyšovať aj Ficova vláda. Dôležité však je, že posledné zvyšovanie spotrebnej dane z benzínu a nafty sa udialo v roku 2003 a spotrebná daň, ktorú sme vtedy zaviedli, platí dodnes. Ide o 15,50 Sk/l u benzínu a 14,59 Sk/l u nafty. V eurách je to dnes 0,514 eur/l u benzínu a 0,481 eur/l u nafty. Avšak vplyvom posilňovania koruny došlo k tomu, že naša spotrebná daň bola čoraz vyššia oproti minimálnym európskym sadzbám. Keď sme v roku 2003 poslednýkrát zvyšovali túto daň, nastavili sme ju o 3,3% nad povinné minimum EÚ u benzínu a o 15,1% nad povinné minimum u nafty (kurz eura bol vtedy 41,7 Sk). Keďže však odvtedy koruna výrazne posilnila a v posilnenom kurze (30,126) sme prešli na euro, dnes sme u spotrebnej dane z benzínu nad európskym minimom o 43,3% a u nafty dokonca o 59,3%. Takže keď Fico ako opozičný poslanec zverejňoval inzeráty, na ktorých tvrdil, že „je absurdné, že občania SR platia vďaka I. Miklošovi pre reálnych príjmoch okolo 250 – 300 eur za mesiac spotrebnú daň vyššiu, ako to požaduje legislatíva EÚ“, tak mal v zásade pravdu. Akurát poprosím všimnúť si ten rozdiel. Za Dzurindu (kvôli Miklošovi) platili občania vyššiu daň pri benzíne o 3,3% a pri nafte o 15,1%, za Fica (a kvôli Ficovi) je to viac o 43,3% pri benzíne a 59,3% pri nafte.
Veru tak, kto neverí, nech počíta. Minimálna spotrebná daň u nafty je v EÚ 0,302 eur/l, Fico ohlásil na Slovensku zníženie z 0,481 eur/l na 0,391 eur/l. Takže teraz sme 59,3% nad minimom, po avizovanom znížení budeme nad ním o 29,4%. Pripomínam, že v roku 2003 sme to nastavili o 15,1% nad minimum. Daň pre benzín Fico znižovať nechce, takže tam ostaneme na úrovni 0,514 eur/l, kým minimálna sadzba v EÚ je 0,359 eur/l (teda ľudia budú platiť naďalej o 43,3% viac, ako vyžaduje legislatíva EÚ).
Keďže náš pán premiér je šporovlivý, hľadá, kde by potrebných 100 mil. eur na zníženie spotrebnej dane naškrabal. A prišiel s nápadom na zníženie počtu ministerstiev o dve. Jednoduché ako facka, to by mohli pochopiť aj jeho voliči. Ale samozrejme, aj tu ide len o marketingovú bublinu, nie o hľadanie skutočných riešení. Ak by ho naozaj zaujímalo, kde nájsť peniaze, tak by vedel, že len pri samotnom diaľničnom mýte, kvôli ktorému celý tento humbug vlastne vznikol, prichádzame o rádovo viac, ako na ním avizované zníženie dane potrebujeme. Najlacnejšia ponuka od medzinárodného konzorcia so skúsenosťami, ktoré bolo protiprávne zo súťaže vylúčené (a prešetruje to už EK) bola o 215 mil. eur nižšia ako dostane firma, ktorá mýto zavádza a o ktorej prepojenie na sponzorov Smeru je evidentné. O ďalších 150 mil. eur sme prišli kvôli ročnému odkladu spustenia ku ktorému došlo kvôli prieťahom pri vylučovaní všetkých lacnejších ponúk. Áno, je to tak. A ešte napriek predraženiu a časovému sklzu vláda mýto nedokázala spustiť bez chaosu a problémov, ktoré stále nie sú vyriešené.
Nápad znížiť počet ministerstiev nie je sám o sebe zlý, problém je však v tom, že je absolútne nedomyslený a ani nie je myslený vážne. Ak chce vláda šetriť, prečo už dávno nezrušila Fond národného majetku? Veď neprivatizuje. Keď to neurobili, pripravila naša poslankyňa Cibulková zákon o zrušení FNM a predložila ho v parlamente. Koaličná väčšina návrh zamietla.
Fico uviedol, že zákon o znížení ministerstiev schválime teraz a realizovať sa bude po voľbách. Absurdné. Ak chce Fico presadzovať zrušenie ministerstiev, nech si to dá do volebného programu. Ale predurčovať budúcej vláde štruktúru ministerstiev je absurdné. Naviac, Fico tvrdí, že takto zabezpečí časť zdrojov zo 100 mil. eur na zníženie spotrebnej dane v tomto roku. Nezabezpečí, pretože v prvom roku sa pri takýchto manévroch a opatreniach úspory nedosahujú. Je potrebné vyplácať odstupné a iné jednorázové náklady súvisiace s reorganizáciou.
Takže tak. Máme premiéra, ktorý kryje ministra vnútra, ktorého podriadení posielajú po svojich nič netušiacich spoluobčanoch letecky do cudziny bomby. Premiéra, ktorý kryje ministra dopravy, ktorý zbabral na mýte čo sa dalo a ktorého chyby pritom aj on sám priznal tým, že dopravcom ustúpil. Premiéra, ktorý pustil do gatí a blúzni.