Vážna podpora
Pondelok, 9. 6. 2008
"Pán minister má moju maximálnu podporu,“ vyhlásil predseda vlády po kontrolnom dni na ministerstve dopravy na margo ministra Vážneho, aj keď vzápätí pripustil, že s rýchlosťou výstavby diaľnic celkom spokojný nie je.
Takáto jasná, "maximálna podpora“ zo strany premiéra je vážna vec. Znamená totiž plné a vedomé prevzatie politickej spoluzodpovednosti za všetko, čo sa v rezorte deje. V rezorte, ktorý je počas tejto vlády eldorádom netransparentnosti a klientelizmu v rádoch stoviek (!) miliárd korún. Nepripravený, megalomanský PPP projekt výstavby diaľnic za 150 mld. Sk, z ktorého ministerstvo vylúčilo štyri medzinárodné konzorciá a ponechalo len dve správne. Tender na diaľničné mýto, z ktorého boli vylúčené všetky medzinárodné firmy okrem jedinej správnej, napriek tomu, že táto chce za projekt o 6 miliárd (!) viac, ako ponúkali vylúčené.
A čo sa týka rýchlosti a nákladov na výstavbu diaľnic, je otázka, či možno Vážneho brať vážne. Posúďte sami - v marci 2005 Ľ. Vážny, v tom čase opozičný poslanec a tieňový minister dopravy, tvrdí, že Prokopovičov zámer prepojiť diaľnicou Slovensko do roku 2010 je nerealistický. O takmer tri roky neskôr, vo februári 2008 už ako minister, uvádza na stránke ministerstva: "Áno, táto vláda si stanovila šibeničný termín diaľničného prepojenia Bratislavy a Košíc do roku 2010.“ A nielen to, sám sa k autorstvu hrdo hlási: "Mimochodom, ani premiér, ani nikto iný, ja som bol autorom týchto termínov.“
K PPP ako čerstvý minister 24. 7. 2006 v Pravde tvrdí: "...budovanie a financovanie diaľnic cez PPP nie je potrebné. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 % drahšie ako bežné investície od štátu.“ O niečo vyše roka neskôr, v októbri 2007, presadil financovanie výstavby diaľnic cez PPP v objeme 150 mld. Sk napriek tomu, že ministerstvo financií bolo proti a upozorňovalo, že viac ako 60-miliardový objem ohrozuje stabilitu verejných financií.
Ak teda premiér po kontrolnom dni okrem maximálnej podpory ministrovi uvedie aj to, že pri urýchľovaní diaľnic treba dávať pozor, aby tlačenie na rýchlosť neznamenalo príliš vysokú cenu, tak jasné je len jedno: situácia je vážna - minister Vážny nie je jediný, ktorého je ťažké brať vážne.